• L’IDAEA-CSIC participa en el programa “Magnet, aliances per a l’èxit educatiu”, impulsat pel Departament d’Educació i Formació Professional de la Generalitat de Catalunya, la Fundació Bofill i l’Institut de Ciències de l’Educació de la UAB, en el que també hi col·labora el Consorci d’Educació de Barcelona.
  • L’aliança aportarà una nova perspectiva a l’escola, utilitzant la ciència, el medi ambient i la sostenibilitat com a eixos de l’aprenentatge.

Presentació Aliança Magnet entre la Escola Poveda i l’IDAEA-CSIC / De esquerra a dreta: Rosa Bonet, directora de l’Escola Poveda; Ethel Eljarrat, directora de l’IDAEA-CSIC; Eulàlia Esclapés, directora d’Educació i Territori al Consorci d’Educació de Barcelona; Ismael Palacín, director de la Fundació Bofill

L’Escola Poveda ha iniciat aquest curs 2024-25 el projecte d’innovació educativa en aliança amb l’Institut de Diagnosi Ambiental i Estudis de l’Aigua (IDAEA-CSIC). El projecte promourà la ciència i el medi ambient com a eixos d’aprenentatge entre l’alumnat. L’escola Poveda forma part del programa “Magnet, aliances per a l’èxit educatiu”, que aplega 47 centres educatius d’arreu de Catalunya.

L’Escola Poveda ha acollit la presentació del programa Magnet, que ha comptat amb la participació de representants de les institucions que l’impulsen, el Consorci d’Educació de Barcelona, la Fundació Bofill, l’IDAEA-CSIC i el centre educatiu barceloní situat al barri de Vallcarca.

“Participar d’un projecte Magnet és una oportunitat per als nostres infants i per poder repensar la ciència que feiem a l’escola”, ha compartit Rosa Bonet, la directora de l’Escola Poveda. “Ara, acompanyats de soci, l’IDAEA-CSIC, centre d’excel·lència Severo Ochoa (2019-2024), i expert en aquest àmbit, treballarem plegats per integrar el mètode científic com a base del procés d’ensenyament- aprenentatge”.

Bonet ha afegit que mitjançant l’acompanyament i recolzament que el centre rep del personal científic d’IDAEA-CSIC podran dotar els projectes de màxima rigorositat científica com projectes d’indagació i la incorporació de noves propostes i projectes sobre microorganismes, les forces i el moviment i la gravetat.

“La nostra participació a Magnet és des del compromís de fer que la ciència sigui atractiva i apassionant pels infants de primària” ha afirmat Ethel Eljarrat, directora de l’IDAEA-CSIC.

La investigadora del IDAEA ha destacat que el repte serà oferir propostes properes a la realitat dels infants amb l’objectiu de buscar solucions als reptes ambientals com el canvi climàtic, la contaminació per plàstics i la contaminació atmosfèrica, entre d’altres. Eljarrat també ha compartit que un dels seus objectius participant al programa és potenciar referents femenins per fomentar les vocacions científiques entre les nenes i noies. La directora del centre de recerca també ha destacat el valor afegit que la proposta educativa de Magnet té per a l’entorn dels nens, ja que contribueix a traslladar la consciència mediambiental a les seves famílies i, en general, al barri.

Ismael Palacín, director de la Fundació Bofill, ha declarat que “Magnet és un programa motor que ens ajuda a entendre l’educació per millorar-la. Magnet ens dóna motius per l’optimisme al veure escoles que es repensen i institucions d’excel·lència que també volen destacar pel seu compromís social i educatiu”.

Palacín ha posat accent a la implicació del claustre de l’escola per fer possible que l’aliança ofereixi més i millors oportunitats educatives a l’alumnat de l’Escola Poveda.

En aquesta línia, la directora d’Educació i Territori al Consorci d’Educació de Barcelona, Eulàlia Esclapés, ha compartit el compromís del Consorci amb l’escola.

“La proposta de Magnet suposa un acompanyament intensiu als centres que hi participen”, ha afirmat Esclapés.

La roda de premsa ha comptat també amb la presència d’Anna Terra, gerent del Consorci d’Educació de Barcelona; la inspectora del centre, Domitila Viñas; l’inspector de la zona de Gràcia, Manel Español; Òscar Amorós del Centre de Recursos Pedagògics Servei Educatiu de Gràcia; la  formadora Neus Banqué, Investigadora  Grup de Recerca Activitat Científica Escolar de la UAB; Cristina Carrera, consellera d’educació de l’ajuntament de Gràcia; Elisenda Graell, consellera portaveu a l’ajuntament de Gràcia; l’actual presidenta de l’AFA, Belen Iracheta, i la futura presidenta Maria Moreno; Natàlia Moreno, científica de l’IDAEA i l’equip impulsor i del claustre de l’escola, entre d’altres.

Una mirada curiosa, una oportunitat per aprendre

L’Escola Poveda és una escola del barri de Gràcia (Barcelona) fundada el 1977 que treballa per adaptar-se a les necessitats educatives del segle XXI. És una escola plural, democràtica, participativa i respectuosa amb l’entorn, que busca que els seus alumnes creixin tenint en compte totes les dimensions de la persona per a convertir-se en ciutadans responsables, actius i compromesos amb la millora de la societat.

L’equip educatiu de l’escola acompanya tot l’alumnat, independentment de qualsevol circumstància, per proporcionar una formació integral i competent en totes les dimensions. La seva missió és que els alumnes creixin feliços i competents per a la vida, fomentant la tolerància, el respecte, l’empatia, l’esperit crític i l’esforç. A través del treball cooperatiu, l’educació artística, l’ús de materials naturals i les petites propostes d’aprenentatge, es busca personalitzar l’aprenentatge i afavorir l’autonomia personal i la competència per a la vida.

L’aliança amb l’IDAEA-CSIC aportarà una nova perspectiva a l’Escola Poveda, utilitzant la ciència, el medi ambient i la sostenibilitat com a eixos de l’aprenentatge. Aquesta aliança promourà la ciència a les aules, l’observació del medi des del punt de vista científic, i transmetrà valors tan importants com la sostenibilitat i la cura del medi ambient. L’aliança permetrà treballar conjuntament en àmbits en els quals l’IDAEA-CSIC és experta com l’origen i els efectes en la salut dels contaminants (bioquímica), estudis paleoclimàtics i l’intercanvi atmosfera-oceà (geociències), la gestió de recursos hídrics i problemes de qualitat de l’aigua (hidrologia) i iniciatives que aborden els reptes ambientals actuals (economia circular).

L’IDAEA-CSIC, el cinquè centre del CSIC a Catalunya que participa en el programa Magnet juntament amb l’Institut de Ciències de l’Espai (ICE-CSIC) en aliança amb l’Escola Gabriel Castellà d’Igualada; l’Institut de Ciències de Materials (ICMAB-CSIC) en aliança amb l’Escola José Echegaray (Martorell); el Centre d’Estudis Avançats de Blanes (CEAB-CSIC) en aliança amb l’Institut Rocagrossa de Lloret de Mar i l’Institut de Ciències del Mar (ICM-CSIC) en aliança amb l’Escola Tanit (Santa Coloma de Gramenet).

Magnet, aliances per a l’èxit educatiu

“MAGNET. Aliances per a l’èxit educatiu” és un programa que involucra centres educatius i institucions de referència en projectes educatius innovadors i de qualitat i que aplega 47 centres educatius amb un total de 14.548 alumnes i 1.557 docents de 28 municipis de tot Catalunya. Aquest curs 2024-25 comencen sis projectes nous, entre els quals hi ha l’Escola Poveda.

L’objectiu és acompanyar els centres educatius en el desenvolupament de projectes portats a terme en aliança amb una institució d’excel·lència. Magnet és un programa impulsat conjuntament pel Departament d’Educació i Formació Professional de la Generalitat de Catalunya, la Fundació Bofill i l’Institut de Ciències de l’Educació de la Universitat Autònoma de Barcelona, en col·laboració amb ajuntaments com és el cas del Consorci d’Educació de Barcelona.

El programa Magnet ofereix als centres educatius un acompanyament durant quatre anys per desenvolupar aquest projecte d’innovació. Les institucions que hi participen són institucions capdavanteres en un camp de coneixement específic (ciència, tecnologia, disseny, art, comunicació audiovisual, etc.) que tenen un compromís educatiu amb la societat, i una gran capacitat de transferir innovació i coneixement.

10 anys del programa Magnet

Després d’una dècada d’implementació, el programa Magnet ha obtingut diversos èxits com aconseguir una escolarització més equilibrada i la transformació educativa dels centres que en formen part. A més, el programa ha estat reconegut per un 87% dels docents com una eina clau per a la millora de les escoles i instituts que n’han format part, tal com recull l’informe: “Magnet: escenaris i condicions per combatre la segregació escolar”.